Wij als buurtverbinders ontvingen berichten dat een aantal Nieuw-Dijkers niet goed weten hoe je hulp kunt vragen via digiDIEK. Of hulp aan kunt bieden via digiDIEK.

Om de werking te verduidelijken gaan wij proberen aan de hand van een paar fictieve voorbeelden aan te geven hoe dat simpel kan…. Allereerst moet je uiteraard ingeschreven en ingelogd zijn op digiDIEK. Uiteraard kan je ook als familie jezelf inschrijven en inloggen om iets te vragen of aan te bieden.
Voorbeeld 1:
Stel mevrouw Janssens moet af en toe naar het ziekenhuis en zij heeft geen vervoer. Zij kan dan onder de rubriek “Hulp gevraagd en geboden” de vraag stellen of iemand bereid is om haar te brengen naar haar bestemming. Meneer Pieterse leest de vraag van mevrouw Janssens; hij heeft wel tijd en is bereid om mevrouw Janssens te helpen. Meneer Pieterse klikt dan op “ik wil helpen”. Mevrouw Janssens krijgt dan een berichtje via digiDIEK van meneer Pieterse in haar mailbox en zij regelen dan samen hoe zij dat doen. Tijd, plaats etc ; ook eventuele benzinevergoedingen; daar gaat digiDIEK niet over. DigiDIEK verbindt….
Echter het kan ook zo zijn, dat mevrouw Janssens niet haar naam op digiDIEK wil en toch hulp wil vragen. Dat kan ook anoniem. Mevrouw Janssens stelt dezelfde vraag dan aan de buurtverbinders; de buurtverbinders stellen de vraag dan zonder persoonlijke gegevens te vermelden. Dit kan zij doen via het volgende Email adres: . De buurtverbinder vraagt dan bij voorbeeld “Een mevrouw in ons dorp moet af en toe naar het ziekenhuis en zij heeft geen vervoer. Wie wil haar helpen? “ Meneer Pieterse leest dit en is bereid haar te helpen; hij reageert op de vraag en één van de buurtverbinders koppelt meneer Pieterse aan mevrouw Janssens. Beiden regelen dan samen hoe, tijd, plaats en eventuele onkosten. DigiDIEK verbindt….
Voorbeeld 2:
Meneer Pieterse wil wel wat vrijwilligers werk doen; hij is een goede klusser en hij houdt van tuinieren. Echter er is op dat moment geen concrete vraag via digiDIEK voor dit soort werk. Hij kan dan via “Hulp gevraagd en geboden” zichzelf aanbieden. Mevrouw Janssens die dat leest en van meneer Pieterse's kennis en kunde gebruik wil maken, moet dan reageren op zijn aanbod en meneer Pieterse krijgt dan een mailtje van mevrouw Janssens. Hij kan zich ook anoniem aanbieden en dan zet één van de buurtverbinders zijn aanbod zonder zijn persoonlijke gegevens op digiDIEK. DigiDIEK verbindt….
De buurtverbinders van digiDIEK reageren ook naar meneer Pietserse met de vraag of ze zijn aanbod mogen vastleggen in de kaartenbak. Op deze manier kan er bij een toekomstige vraag aan de buurtverbinders meneer Pieterse passend ingezet worden.
Voor alles geldt dat digiDIEK mensen wil verbinden; in principe is alles vrijwilligers werk. Echter als mensen onderling daar andere afspraken over maken, is dat prima. Daar willen wij niet over gaan.
Doel is om elkaar te helpen!!
Echter het kan natuurlijk ook zo zijn dat je als je deze voorbeelden leest, je nog vragen hebt, dan kan je altijd een buurtverbinder benaderen en vragen om hulp.
De buurtverbinders
Stanny, Anneke, Glenn, Chiel, Ans, Ceciel en Willem